Πριν ξεκινήσετε: Πότε πρέπει να χρησιμοποιείτε ανοιχτές και κλειστές ερωτήσεις

Στην έρευνα οι ανοιχτές και κλειστές ερωτήσεις έχουν, και οι δύο, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Ανάλογα με τους στόχους, τη συγκεκριμένη αγορά, το κοινό ή το δείγμα, καθώς και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ζητήματος, οι ερευνητές επιλέγουν τον έναν ή τον άλλο τύπο ερωτήσεων. Κατά την επιλογή, μία ισορροπία μεταξύ πολλών παραγόντων θα πρέπει να διασφαλίζεται. Οι πληροφορίες θα πρέπει να είναι εύκολες στην στατιστική επεξεργασία και ανάλυση. Πρέπει να είναι αληθείς και ορθές. Και ταυτόχρονα, θα πρέπει να δίνεται πραγματική ελευθερία στους συμμετέχοντες να εκφράσουν την άποψή τους.

Πώς μπορεί ένα άτομο να επιλέξει έναν τρόπο που θα επιτύχει την ιδανική ισορροπία;

Πότε χρησιμοποιούνται οι κλειστές ερωτήσεις;

Οι κλειστές ερωτήσεις είναι σχεδιασμένες ώστε να παράγουν μετρήσιμα δεδομένα. Αυτό είναι σημαντικό για τη στατιστική αξία των αποτελεσμάτων της έρευνας.

Οι πληροφορίες που συλλέγονται από κλειστές ερωτήσεις επιτρέπουν στους ερευνητές να κατηγοριοποιούν τα δεδομένα και να αναζητούν συσχετισμούς μεταξύ τους.

Μέσα από τη δομή των κλειστών ερωτήσεων, το Survey.gr, καθώς και άλλα διαδικτυακά εργαλεία ερευνών, επιτρέπει την εφαρμογή ενός ισχυρού μηχανισμού αναλύσεων που διαπιστώνει μοτίβα σε δεδομένα που έχουν συλλεχθεί. Γραφήματα, όπως μπάρες και πίτες, κατηγοριοποιήσεις και διάφορα διαγράμματα είναι δυνατόν να αποτυπώσουν τα δεδομένα μας, καθώς οι απαντήσεις έχουν την ίδια μορφή και είναι κατάλληλες για επεξεργασία.

Οι κλειστές ερωτήσεις χρησιμοποιούνται συχνά για τη συλλογή δημογραφικών δεδομένων. Κάτι τέτοιο αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του τύπου δομής. Ας υποθέσουμε ότι ο ιδιοκτήτης ενός ιστοτόπου για θέματα υγείας πιστεύει ότι συγκεκριμένοι τύποι ανθρώπων είναι πιο πιθανό να επισκεφθούν τη διαδικτυακή του πλατφόρμα. Διενεργεί, λοιπόν, μία έρευνα με κλειστές ερωτήσεις που αφορούν το φύλο, την ηλικία, την απασχόληση, προκειμένου να κατανοήσει ποιοι είναι οι επισκέπτες που χρησιμοποιούν τον ιστότοπο. Ο ιδιοκτήτης του ιστοτόπου μπορεί τότε εύκολα να σκιαγραφήσει το προφίλ του τυπικού επισκέπτη, χάρη στη μέθοδο αυτή συλλογής δεδομένων. Μπορεί, για παράδειγμα, να ανακαλύψει ότι οι περισσότεροι επισκέπτες είναι γυναίκες ηλικίας μεταξύ 18-35 χρονών, εργαζόμενες κυρίως, ενός καλού οικονομικού επιπέδου. Βάσει αυτών των δεδομένων, ο ιδιοκτήτης θα είναι σε θέση να σχεδιάσει ένα πρόγραμμα σχετικά με τα είδη προϊόντων στα οποία θα πρέπει να δώσει έμφαση στην πλατφόρμα του.

Πότε χρησιμοποιούνται οι ανοιχτές ερωτήσεις;

Οι ανοιχτές ερωτήσεις προσφέρουν πλήθος ποιοτικών δεδομένων. Πιο συγκεκριμένα, προσφέρουν στον ερευνητή τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα μεγάλο εύρος απόψεων για ένα θέμα το οποίο μπορεί να μην γνωρίζει καλά. Αυτός ο τύπος δεδομένων δεν είναι κατάλληλος προς επεξεργασία λόγω της φύσης τους. Στερούνται της στατιστικής αξίας που μας προσφέρουν οι κλειστές ερωτήσεις.

Ωστόσο, οι ανοιχτές ερωτήσεις είναι χρήσιμες σε αρκετές περιπτώσεις:

1) Συνεντεύξεις με ειδικούς: Αυτή είναι μία τυπική μέθοδος συνεντεύξεων που χρησιμοποιούν οι δημοσιογράφοι -θέτουν τα ερωτήματά τους και στη συνέχεια αφήνουν τον ερωτηθέντα να απαντήσει όπως θέλει, για όση ώρα θέλει, χρησιμοποιώντας τα εκφραστικά μέσα που επιθυμεί.

2) Μία μελέτη σε ένα μικρό δείγμα: Οι ανοιχτές ερωτήσεις είναι χρήσιμες όταν διερευνούνται μικρές κοινότητες, όταν δεν απαιτείται σε βάθος στατιστική ανάλυση. Σε αυτή την περίπτωση, ο ανοιχτός χαρακτήρας των απαντήσεων προσφέρει περισσότερο πολύτιμα δεδομένα από τον κάθε ένα συμμετέχοντα.

3) Προκαταρκτική μελέτη ή εκπαίδευση στην έρευνα: Συχνά όταν σχεδιάζεται μία μεγάλη έρευνα, μία προηγούμενη μελέτη μπορεί να απαιτείται ώστε να καθοριστούν οι παράμετροι της μελλοντικής έρευνας -η δομή, η στάση, τα θέματα ταμπού του κοινού, κ.λπ. Οι ανοιχτές ερωτήσεις μπορεί να αποκαλύψουν μία πληθώρα απόψεων και συμπεριφορών τις οποίες ο ερευνητής μπορεί να μην έχει σκεφθεί καν.

4) Ανοιχτό πεδίο κειμένου: Όταν πραγματοποιείται μία έρευνα, ανεξάρτητα με το μέγεθός της, είναι πάντοτε καλό να δίνεται χώρος για ανοιχτά σχόλια στο τέλος της έρευνας. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό σε μελέτες που συλλέγουν πληροφορίες για συμπεριφορές, απόψεις και αξιολογήσεις. Όταν απαντούν μία ομάδα από κλειστές ερωτήσεις, οι συμμετέχοντες μπορεί να θελήσουν να προσθέσουν τις προσωπικές τους γνώμες, αντιλήψεις και κριτικές, οι οποίες δεν μπορούν εύκολα να εκφραστούν στις κλειστές ερωτήσεις.

Οι ανοιχτές ερωτήσεις έχουν αρκετά μειονεκτήματα που συχνά υποεκτιμούνται. Οι ευρεία ποικιλομορφία των πληροφοριών που συλλέγονται μέσα από τις ανοιχτές ερωτήσεις μπορεί να είναι ωφέλιμη σε όρους ποιότητας, αλλά σε μεγάλες μελέτες ο όγκος παρόμοιων δεδομένων μπορεί να είναι υπερβολικός. Η επεξεργασία τέτοιου όγκου πληροφοριών μπορεί να καταστεί αδύνατη.

Κατά συνέπεια, η στατιστική αξία των πληροφοριών που έχουν συλλεχθεί δεν επιτρέπει στα δεδομένα να παρουσιαστούν ποσοτικά με τον τρόπο που μπορεί αυτό να γίνει στις κλειστές ερωτήσεις. Κάθε απάντηση πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μοναδική άποψη.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.