Πώς να δημιουργήσετε ερωτήσεις για έρευνες

Όταν θα έχετε ορίσει το σκοπό της έρευνάς σας, τις πληροφορίες που θα χρειαστείτε και πώς θα αναλύσετε τα δεδομένα που θα συλλέξετε, θα πρέπει πλέον να σκεφτείτε πώς θα διατυπώσετε τις ερωτήσεις που θα πρέπει οι ερωτηθέντες σας να απαντήσουν. Σας προσφέρουμε 10 βασικές συμβουλές για το πώς να δημιουργήσετε τις ερωτήσεις της έρευνάς σας:

  1.       Μην θέσετε ερωτήματα με προφανείς απαντήσεις. Για παράδειγμα, “Πώς θα επηρεάσει ο πληθωρισμός τις τιμές του καταστήματος Χ;”
  2.       Προσπαθήστε να αποφύγετε εκφράσεις καθημερινού λόγου και συντομογραφίες. Αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε κάποιον όρο στην αργκό ή ένα ακρωνύμιο, θα πρέπει να συμπεριλάβετε μία σαφή εξήγηση για κάθε ένα από αυτά.
  3.       Μην θέσετε πολλαπλά ερωτήματα σε μία πρόταση. Σκεφτείτε πώς θα πρέπει να διαμορφώσετε τα ερωτήματά σας ώστε να έχετε αυξημένες πιθανότητες να αντλήσετε τις πληροφορίες που χρειάζεστε. Εάν αυτό δεν είναι δυνατόν, δημιουργήστε μερικές απλές, μεμονωμένες ερωτήσεις.
  4.       Οι ερωτήσεις θα πρέπει να είναι σαφείς και συνοπτικές. Δεν θα πρέπει να είναι διφορούμενες. Διασφαλίστε ότι οι ερωτηθέντες σας θα κατανοήσουν κάθε μία από τις ερωτήσεις σας.
  5.       Σκεφτείτε εάν οι ερωτηθέντες σας θα έχουν ή όχι την απαραίτητη δυνατότητα ή γνώση να απαντήσουν τις ερωτήσεις της έρευνας. Εάν πρέπει να ψάξουν και να προετοιμαστούν προκειμένου να απαντήσουν σε ερωτήσεις, αυξάνονται οι πιθανότητες να παρακάμψουν κάποια ερώτηση ή ακόμα και ολόκληρη την έρευνα.
  6.       Αποφύγετε τις παραπλανητικές ερωτήσεις. Διασφαλίστε ότι οι ερωτήσεις είναι αντικειμενικές και δεν έχουν κάποια έντονα θετική ή αρνητική τάση.
  7.       Σκεφτείτε εάν οι ερωτηθέντες θα νιώθουν άνετα απαντώντας στις ερωτήσεις σας. Όσο πιο προσωπικές γίνονται οι ερωτήσεις, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να μην τις απαντήσουν. Για παράδειγμα, εάν θέλετε να συλλέξετε δεδομένα σχετικά με την κατάσταση της υγείας τους, δηλώστε με σαφήνεια την πολιτική εμπιστευτικότητας της έρευνάς σας.
  8.       Εάν επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε ερωτήσεις κλειστού τύπου με πολλαπλές απαντήσεις, ελέγξτε ότι έχετε συμπεριλάβει όλες τις πιθανές απαντήσεις. Ορισμένες φορές, μία απόλυτη ερώτηση που αναμένει μονάχα “ναι” ή “όχι” ως απαντήσεις, μπορεί να απαιτήσει να προσθέσετε μία τρίτη επιλογή – “Δεν είμαι σίγουρος / δεν γνωρίζω”.
  9.       Ξεκινήστε την έρευνα με ερωτήσεις που θα κάνουν τους ερωτηθέντες να αισθάνονται άνετοι και πρόθυμοι να απαντήσουν. Ερωτήσεις που αφορούν σε προσωπικές πληροφορίες, δημογραφικά χαρακτηριστικά και οικονομικά στοιχεία, πρέπει πάντοτε να τοποθετούνται στο τέλος μιας έρευνας. Με αυτόν το τρόπο, οι ερωτηθέντες θα είναι προδιατεθειμένοι να απαντήσουν την πλειοψηφία των ερωτήσεων σε μία έρευνα. Εάν τοποθετήσετε δημογραφικές ερωτήσεις στην αρχή ενός ερωτηματολογίου, είναι πολύ πιθανό οι ερωτηθέντες να αρνηθούν να συμμετέχουν θεωρώντας ότι οι ερωτήσεις αυτές είναι πολύ προσωπικές.
  10.   Μην αναμίξετε ερωτήσεις που αφορούν προσωπικές απόψεις με ερωτήσεις που αφορούν δεδομένα. Ομαδοποιήστε τις χωριστά.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.