Εφτά τρόποι για να χρησιμοποιήσετε τις διαδικτυακές έρευνες ως εργαλείο επιτυχημένου μάρκετινγκ

Μονάχα εταιρείες που δεν σχετίζονται με την πώληση προϊόντων ή υπηρεσιών σε πελάτες δεν ενδιαφέρονται αν οι πελάτες τους είναι ικανοποιημένοι, αν θα ήθελαν να αγοράσουν το προϊόν ή την υπηρεσία ξανά, και εάν όχι, γιατί. Η διαδικτυακή τεχνολογία μάς βοηθά να ερευνήσουμε γρήγορα και αποτελεσματικά τις συνήθειες και προσδοκίες των καταναλωτών. Η έρευνα αγοράς, από την άλλη πλευρά, μπορεί να βοηθήσει στο σχεδιασμό καλύτερων πολιτικών και στρατηγικών για την ανάπτυξη της αγοράς.

Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να διευκρινίσουμε: το μάρκετινγκ δεν είναι συνώνυμο με τις “δημόσιες σχέσεις” και δεν περιορίζεται στη διαφημιστική προβολή. Το μάρκετινγκ καλύπτει καθετί που συνδέεται με την ανάπτυξη αγοράς για ένα προϊόν ή υπηρεσία -τη μελέτη συνηθειών και απαιτήσεων των καταναλωτών, την ανάλυση καταναλωτικών αναγκών, την αποστολή μηνυμάτων σε πιθανούς ή υφιστάμενους πελάτες, τον αντίκτυπο στις τιμές, την ανάπτυξη προϊόντων, κ.λπ. και σύμφωνα με ορισμένους, ακόμα και τη δημιουργία καταναλωτικών αναγκών!

Πώς, λοιπόν, μπορεί η διαδικτυακή έρευνα αγοράς να βοηθήσει το μάρκετινγκ;

Γνωρίστε τους χρήστες σας (δημογραφικό προφίλ): Κάθε επιχειρηματίας είναι πεπεισμένος ότι γνωρίζει τους πελάτες του/της. Ισχύει πράγματι κάτι τέτοιο; Αν παράγουμε ένα αντιπιτυριδικό σαμπουάν, πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι π.χ. κυρίως άνδρες περίπου 40 ετών αγοράζουν το προϊόν ή είναι μαθήτριες σχολείου που το χρησιμοποιούν; Η απάντηση σε ένα παρόμοιο ερώτημα θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στον καθορισμό στρατηγικής για την περαιτέρω ανάπτυξη και προώθηση του προϊόντος.

Σαφώς, κάθε τύπος έρευνας μπορεί να προσφέρει παρόμοιες πληροφορίες σε οποιαδήποτε επιχείρηση (π.χ. τηλεφωνικές έρευνες, συνεντεύξεις εντός καταστημάτων, κ.λπ.). Ωστόσο, οι διαδικτυακές έρευνες διαφέρουν γιατί η συλλογή δεδομένων μέσω αυτών είναι πολύ πιο γρήγορη, η απουσία ενδιάμεσων εξοικονομεί πόρους και η απευθείας επικοινωνία επιτρέπει την άμεση επαφή με τις απόψεις των καταναλωτών.

Μία βασική δημογραφική έρευνα στο διαδίκτυο μπορεί να πραγματοποιηθεί μεταξύ χρηστών, αγοραστών και fans. Μια παρόμοια έρευνα μπορεί να συλλέξει δεδομένα για την ηλικία, το φύλο, το εκπαιδευτικό επίπεδο, τα συμφέροντα και τους τρόπους που οι καταναλωτές χρησιμοποιούν το προϊόν/υπηρεσία και τις εντυπώσεις τους.

Αντίληψη για το προϊόν (σχόλια): Τα εργαλεία διαδικτυακών ερευνών μπορούν να ρίξουν φως στις προτιμήσεις προϊόντων, ποια αρέσουν περισσότερο, ποια λιγότερο -και ειδικότερα για ποιο λόγο. Η διαδικτυακή έρευνα μπορεί να αποκαλύψει λεπτομέρειες και τάσεις. Για παράδειγμα, αν οι πολυτελείς χαρτοπετσέτες αρέσουν σε πιθανούς καταναλωτές αλλά αυτοί δεν είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν το προϊόν, ποιος είναι ο λόγος;

Η διαδικτυακή έρευνα διασφαλίζει απρόσκοπτη επαφή με τα συναισθήματα των καταναλωτών. Με τον τρόπο αυτό, οι επιχειρήσεις μπορούν να μάθουν πώς να ανταποκριθούν πιο σωστά στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες τους. Η επίτευξη αυτού θα φέρει την ικανοποίηση των πελατών, θα καλλιεργήσει αφοσίωση και θα προσελκύσει νέους πελάτες.

Μία πτυχή που καθιστά τις διαδικτυακές έρευνες τόσο πολύτιμες είναι το γεγονός ότι διεξάγονται στο ίντερνετ και, κατά συνέπεια, οι απαντήσεις μπορούν να συλλεχθούν άμεσα. Άρα, αποφάσεις μπορούν να ληφθούν γρήγορα και αποτελεσματικά. Για παράδειγμα, αν οι χρήστες δεν είναι ικανοποιημένοι με τη στάση των υπαλλήλων στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών, μπορούμε να λάβουμε δράση αμέσως, δίχως να περάσει άλλη μία μέρα και αυξηθεί ακόμα περαιτέρω ο αριθμός των δυσαρεστημένων πελατών.

Αναγνωρισιμότητα, εικόνα, brand: Χαμένοι μέσα στις καθημερινές τους υποχρεώσεις, οι μάνατζερ κάθε βαθμίδας μπορεί να χάσουν επαφή με την πραγματική “θέση” του brand τους στον “παγκόσμιο χάρτη”. Τι σκέφτονται οι άνθρωποι όταν ακούν το όνομα της εταιρείας; Τι είναι το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό τους όταν οι άνθρωποι ακούν το όνομα του προϊόντος; Μεγάλες εταιρείες έχουν ολόκληρα τμήματα που εργάζονται πάνω σε ένα μονάχα ερώτημα: τι συσχετισμούς κάνει ένας καταναλωτής στο μυαλό του όταν βλέπει το logo τους ή το ίδιο το προϊόν τους; Για παράδειγμα, όταν κάποιος βλέπει πολλά κόκκινα χριστουγεννιάτικα φορτηγά στολισμένα με φώτα, αυτός/ή αμέσως θα σκεφτεί ένα χαρακτηριστικό μπουκάλι ενός συγκεκριμένου καφέ αναψυκτικού.

Όσο αφορά στις εικόνες και τους συσχετισμούς, μία από τις πιο χρήσιμες λειτουργίες του Survey.gr είναι η χρήση εικόνων. Το λογισμικό έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί κανείς να ζητήσει από τους συμμετέχοντες να κοιτάξουν ορισμένες εικόνες και να επιλέξουν κάποια από αυτές. Για παράδειγμα, αν θέλουμε να μάθουμε αν οι καταναλωτές μας στην αγορά συσχετίζουν το σχήμα της συσκευασίας του προϊόντος μας με το ίδιο το προϊόν, μπορούμε να τους δείξουμε έναν αριθμό από διαφορετικούς τύπους συσκευασιών και να τους ζητήσουμε να επιλέξουν το “σωστό”.

Μελέτη του ανταγωνισμού: Οι καταναλωτές, καθοδηγούμενοι από την ενστικτώδη τους επιθυμία να αποκτήσουν το καλύτερο προϊόν/υπηρεσία στην καλύτερη τιμή, γρήγορα μπορούν να εντοπίσουν ποιος είναι ο φθηνότερος προμηθευτής και να αλλάξουν μάρκα προϊόντος/υπηρεσία πολύ γρήγορα. Η εμφάνιση ενός νέου ανταγωνιστή μπορεί να αναταράξει την αγορά για λίγες μέρες. Κατά το διάστημα αυτό, οι “παλιοί” μπορεί να μην αντιληφθούν καν την παρουσία του νέου ανταγωνιστή και της επιτυχίας του. Κάθε επιχείρηση μπορεί να υποπέσει σε μία παρόμοια κατάσταση, για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό να ελέγχεται ο “παλμός” του ανταγωνισμού τακτικά.

Όταν διερευνούνται οι συνθήκες του ανταγωνισμού, ένας πολύτιμος σύμμαχος θα μπορούσε να είναι η δυνατότητα χρήσης γραφιστικών απεικονίσεων -logos, συσκευασίες, λεπτομέρειες προϊόντων. Το Survey.gr προσφέρει τη δυνατότητα χρήσης ενός μεγάλου εύρους γραφημάτων, που εκτείνονται από εκτιμήσεις και γνώμες για μία συγκεκριμένη εικόνα έως την παρουσίαση από μία εικόνα για κάθε μία απάντηση.

Διερεύνηση αντιλήψεων: Με τη χρήση των διαδικτυακών ερευνών κάποιος μπορεί να πειραματιστεί με νέες ιδέες και αντιλήψεις. Με τον τρόπο αυτό, το τμήμα μάρκετινγκ μπορεί να διερευνήσει αντιδράσεις καταναλωτών σε οποιοδήποτε νέο προϊόν, brand, ιδέα ή όραμα -πριν προωθηθεί στην αγορά. Αυτό προσφέρει έναν εύκολο και γρήγορο τρόπο για τη βελτίωση προϊόντων και την ταυτοποίηση πιθανόν προβλημάτων ή αδυναμιών.

Οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ μπορούν να τοποθετήσουν μία φωτογραφία ή ένα γραφικό με την ιδέα για ένα νέο logo και να εξετάσουν τις αντιδράσεις του κοινού στο νέο logo. Μπορεί, επιπλέον, να προσθέσουν και ορισμένα γραφικά ή μία διαφήμιση για να δουν πώς το κοινό θα αντιδράσει στην καμπάνια. Μπορούν, ακόμη, να ρωτήσουν τους συμμετέχοντες πώς νιώθουν όταν βλέπουν μία εικόνα, ποιες σκέψεις και ποια αισθήματα τους έρχονται στο μυαλό, ποιοι συσχετισμοί προκύπτουν.

Καθορισμός τιμής: Η τελική τιμή ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας επηρεάζεται κατά κύριο λόγο από το κόστος παραγωγής. Για το σωστό υπολογισμό της, η αγορά προσφέρει αντίστοιχα εξειδικευμένα εργαλεία (π.χ. ERP). Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες της αγοράς στους οποίους μία επιχείρηση θα πρέπει να συμμορφωθεί. Πέφτουν οι τιμές ανταγωνιστικών προϊόντων; Υπάρχει αυξημένη ζήτηση κατά την περίοδο διακοπών; Μήπως οι ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας πέσουν και ο κόσμος αρχίσει να περικόπτει τις δαπάνες του; Η παρακολούθηση του “παλμού ” της αγοράς είναι καθοριστική στη διαμόρφωση της τιμής ενός προϊόντος.

Διαφήμιση, σχέσεις με ΜΜΕ, καμπάνιες: Σίγουρα οι αυξημένες πωλήσεις δίνουν χαρά σε έναν επιχειρηματία, ωστόσο ορισμένες φορές τα αίτια πίσω από μία επιτυχία ή αποτυχία δεν είναι ξεκάθαρα. Για παράδειγμα, αν έχουμε ένα κατάστημα το οποίο παρουσιάσει ασυνήθιστα υψηλές πωλήσεις τηλεοράσεων το Νοέμβριο, η αύξηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι πλησιάζουν τα Χριστούγεννα ή σε κάποια πρόσφατη διαφημιστική καμπάνια;

Οι διαδικτυακές έρευνες αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο για να κατανοούμε τον αντίκτυπο κάθε διαφημιστικής καμπάνιας. Τότε μπορούμε να έχουμε μία πιο ξεκάθαρη εικόνα αν το τμήμα Δημοσίων Σχέσεων της εταιρείας μας έκανε σωστά τη δουλειά του. Άλλωστε, ακόμα κι αν μία καμπάνια αποτύχει, δεν είναι καλό να γνωρίζουμε γιατί συνέβη αυτό;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.