Η έρευνα αγοράς στην Ψηφιακή Εποχή

Η έρευνα αγοράς ανέκαθεν υπήρξε βασικό και αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικότητας. Από το λανσάρισμα ενός νέου προϊόντος έως την κατανόηση των ιδιοτροπιών κάθε χρήστη σχετικά με την αγορά ενός προϊόντος, οι έρευνες είναι τα “μάτια και αυτιά” κάθε τμήματος μάρκετινγκ.

Η βασική μέθοδος για την έρευνα αγοράς είναι η επικοινωνία με τους ανθρώπους που αγοράζουν ή θα αγόραζαν ένα προϊόν / υπηρεσία. Αυτό το είδος επικοινωνίας στοχεύει να συλλέξει δεδομένα σχετικά με τις προτιμήσεις και τις ανάγκες δυνητικών χρηστών, να αναλύσει και να αξιοποιήσει τις συλλεγόμενες πληροφορίες προς όφελος του νέου προϊόντος.

Η επιτυχία ενός προϊόντος (ή μιας υπηρεσίας) εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο που τον εκλαμβάνουν οι υφιστάμενοι ή δυνητικοί του χρήστες / καταναλωτές. Η απόφαση ενός ατόμου να αγοράσει ένα προϊόν ή μία υπηρεσία εξαρτάται από πολλούς διαφορετικούς παράγοντες. Αν μία εταιρεία θέλει να είναι επιτυχής στις πωλήσεις, πρέπει να γνωρίζει ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες, πώς μεταβάλλονται, από τι εξαρτώνται και με ποιο τρόπο επηρεάζουν τους πελάτες. Εδώ, αναπόφευκτα, μπαίνει στο παιχνίδι η έρευνα αγοράς.

Ο χρόνος και ο τόπος δεν έχουν σημασία πια

Το ερωτηματολόγιο μιας συνέντευξης είναι ο παραδοσιακός τρόπος για να συλλέγονται οι πληροφορίες μιας έρευνας. Πριν χρόνια, αυτές οι συνεντεύξεις διεξάγονταν προσωπικά, πρόσωπο με πρόσωπο. Τα ερωτηματολόγια ήταν τυπωμένα σε πολλαπλά αντίτυπα. Εκπαιδευμένοι συνεντευξιαστές συναντιούνταν με τους συμμετέχοντες, τους έθεταν ερωτήματα από λίστες και συμπλήρωναν επιμελώς τα κενά με τις απαντήσεις των ερωτηθέντων.

Σήμερα, στην “Ψηφιακή Εποχή”, η παραπάνω διαδικασία πραγματοποιείται με σημαντική επιτυχία από τις ψηφιακές τεχνολογίες -κινητά τηλέφωνα, tablets, διαδίκτυο. Η φυσική παρουσία των δυνητικών πελατών σε ένα μέρος και σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή δεν είναι πλέον απαραίτητη. Οι διαδικτυακές έρευνες μπορούν να φτάσουν στους ερωτηθέντες τη χρονική στιγμή που είναι πιο κατάλληλη για τους ίδιους.  Ο τόπος επίσης δεν έχει σημασία -με ένα τηλέφωνο ή ένα tablet στο χέρι, ο χρήστης μπορεί να συμπληρώσει μία έρευνα καθώς ταξιδεύει με το τραίνο ή κάνει ηλιοθεραπεία στην παραλία.

Η πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπίδραση αφαιρείται πλέον από την “εξίσωση”. Η παρουσία και συμμετοχή του συνεντευξιαστή στη συζήτηση με τον συνεντευξιαζόμενο μπορεί να οδηγήσει σε αποκλίσεις ή προκαταλήψεις, που με τη σειρά τους μπορεί να επηρεάσουν με αρνητικό τρόπο τα αποτελέσματα της έρευνας.

Γρήγορη και ακριβής ανάλυση

Ο τρόπος με τον οποίο συλλέγονται οι πληροφορίες δεν είναι το μόνο πράγμα που έχει αλλάξει από την εισβολή της τεχνολογίας και την επίδραση της Ψηφιακής Εποχής. Το επόμενο βήμα απαιτεί την ανάλυση των συλλεγόμενων πληροφοριών.

Αν κάποτε ήταν απαραίτητο οι ερευνητές να καταμετρούν τον αριθμό των συμμετεχόντων που είχαν συμμετάσχει σε μία έρευνα, έπρεπε να εισάγουν με το χέρι τις πληροφορίες σε έναν υπολογιστή και να αναλύουν τα αποτελέσματα επί ώρες, τώρα πια όλες αυτές οι διαδικασίες μπορούν να γίνουν αυτόματα. Όταν ένας συμμετέχοντας κάθεται μπροστά σε έναν υπολογιστή, πατάει με το ποντίκι το τελευταίο κουμπί και “στέλνει” το ερωτηματολόγιο, τα δεδομένα καταχωρούνται αυτόματα στο ερευνητικό σύστημα. Η διαδικασία κρατά δέκατα του δευτερολέπτου.

Κάποιος μπορεί εξίσου γρήγορα και εύκολα να δημιουργήσει μία ανάλυση του αρχείου με τις συλλεγόμενες πληροφορίες. Γραφήματα με τη μορφή ράβδων ή πίτας μπορούν να αποτυπωθούν άμεσα. Οι σύγχρονες ιστοσελίδες, όπως το Survey.gr, συλλέγουν απαντήσεις, τις αναλύουν και παρουσιάζουν τα τελικά αποτελέσματα γρήγορα. Αυτό που ο ερευνητής πρέπει να κάνει στο τέλος είναι να έχει μια σαφή ιδέα ως προς αυτό που επιδιώκει και να βρει μία επιβεβαίωση ή απόρριψη για την υπόθεσή του.

Επιπλέον, ψηφιοποιημένα ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις επιτρέπουν την αυτόματη μεταφορά πληροφοριών ανάμεσα σε διαφορετικά πληροφοριακά συστήματα, για παράδειγμα, από ένα πρόγραμμα σε ένα άλλο. Αυτό είναι δυνατό χάρη στην ύπαρξη τυποποιημένων φορμάτ. Σε αυτή την περίπτωση, κάθε χρήστης μπορεί να χρησιμοποιήσει οποιαδήποτε πλατφόρμα προτιμά και θεωρεί ότι τον βολεύει καλύτερα για το σκοπό του.

Ακρίβεια

Στην Ψηφιακή Εποχή η σωματική επαφή, η μηχανογραφημένη εισαγωγή πληροφοριών και μηχανογραφημένη ανάλυση δεδομένων απουσιάζουν σχεδόν εξ ολοκλήρου. Με τη σειρά του, αυτό σημαίνει ότι ο ρόλος του ανθρώπινου παράγοντα έχει περιοριστεί και άρα υπάρχει πολύ μικρότερη πιθανότητα για λάθη. Όταν τα δεδομένα συλλέγονται και επεξεργάζονται αυτόματα, διασφαλίζεται ότι μία μελέτη έχει πολύ μεγαλύτερο βαθμό ακρίβειας και αξιοπιστίας. Κάποιος μπορεί να βασιστεί με ασφάλεια στα συμπεράσματα της.

Πολλαπλά κανάλια και συλλεγόμενα σχόλια

Η εποχή των λεγόμενων τεχνολογιών του διαδικτύου 2.0 δίνει τη δυνατότητα σε κάθε άτομο να γίνει εκδότης, μπλόγκερ, συγγραφέας… Καθένας μπορεί να εκφράσει την άποψή του και να μοιραστεί τη γνώση του. Το Διαδίκτυο έχει μετατραπεί σε μια πλατφόρμα άνευ προηγουμένου για την ανταλλαγή, διανομή και προώθηση κάθε είδους πληροφοριών και προσωπικών απόψεων. Όταν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε την τεχνολογία κινητής και τα κοινωνικά δίκτυα, γίνεται φανερό ότι οποιοδήποτε περιεχόμενο είναι διαθέσιμο οπουδήποτε και σε οποιαδήποτε στιγμή για κάθε τύπο χρήστη.

Για τους ερευνητές μάρκετινγκ αυτό σημαίνει εύκολη πρόσβαση σε δυνητικούς πελάτες μέσα από πολλά διαφορετικά κανάλια. Email, εταιρικές ιστοσελίδες, μεγάλα διαδικτυακά πόρταλ, ιστοσελίδες με εξειδικευμένες θεματολογίες, φόρουμ για επαγγελματίες και ερασιτέχνες, κοινωνικά δίκτυα, ακόμα και βίντεο συνεδρίες -όλα αυτά αποτελούν κανάλια μέσα από τα οποία τα τμήματα μάρκετινγκ μπορούν να απευθυνθούν στο σωστό κοινό που χρειάζονται για τη συγκεκριμένη μελέτη.

Αυτή η ποικιλομορφία, βέβαια, αποτελεί νόμισμα με δύο όψεις. Η άλλη όψη του νομίσματος υπονοεί ότι υπάρχει μία “θάλασσα” πληροφοριών στο διαδίκτυο που αλλάζει δυναμικά και μια πληθώρα από “ανεπίσημα” κανάλια τα οποία συλλέγουν σχόλια που ορισμένες φορές ίσως αποκαλύψουν μια πολύ διαφορετική εικόνα από αυτή που μπορεί να φανεί μέσα από τα “επίσημα” κανάλια. Ως εκ τούτου, οι ειδικοί του μάρκετινγκ πρέπει να βρίσκονται συνεχώς σε επιφυλακή. Πρέπει να κρατούν τα μάτια και τα αυτιά τους ανοιχτά και να σκέφτονται “έξω από το κουτί”. Μονάχα όταν υπάρχει μια ολοκληρωμένη κατανόηση του “παλμού” των καταναλωτών -ο οποίος μετράται μέσα από διαδικτυακές έρευνες και ανεπίσημα μέσα επικοινωνίας- μπορούν οι ειδικοί του μάρκετινγκ να συμβαδίσουν με τους ρυθμούς των πελατών τους.

Διαπιστώστε και από μόνοι σας πόσο εύκολα και γρήγορα μπορείτε να διεξάγετε διαδικτυακές έρευνες αγοράς μέσα από τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας. Δημιουργήστε τη δική σας μοναδική έρευνα στο Survey.gr και αναλύστε τα δεδομένα που θα συλλέξετε μέσα από τα ενσωματωμένα εργαλεία δημιουργίας αναφορών.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.